Krav om erstatning

Ved du, hvad du skal gøre, når du er på flyrejse, og det går galt? Det kan jo hænde, at du har booket billige flybilletter til Malaga – men med et stop et eller andet sted på vej derned. I lander i – fx München – og I skal vente dér, inden det næste fly kan bringe dig og din familie til Malaga. Men, så sker der det, at I får at vide, at der er flyforsinkelse på flyet fra München til Malaga. Ingen kan fortælle dig, hvor længe flyforsinkelsen vil vare. Det eneste, du får oplyst, er, at flyforsinkelsen er fremprovokeret på grund af uvejret, der hænger over Alperne. Flyet, der var på vej fra Malaga, kan ikke lande, men er blevet omdirigeret til en anden lufthavn.

Prøver at være optimister

Du sætter dig så ned sammen med din familie. I er tålmodige og optimistiske: I tænker måske, at flyselskabet kan indsætte et ekstra fly, så I kan komme afsted om ikke så længe. I er optimistiske. Går en lille tur i lufthavnen. Tiden skal jo gå med noget. I vender tilbage til gaten, hvorfra flyet skal afgå. Der er ikke noget personale, som I kan spørge om information hos. I sætter jer et sted centralt i afgangshallen. Over højtaleren bliver det gentagne gange nævnt, at der er flyforsinkelser. Det er ikke kun jeres fly, som er forsinket. I kan se på monitoren, at der stadig ikke er oplysninger om jeres flyafgang.

En dags ferie mistet

Timerne går. Efter ca. 4 timer får I at vide, at I muligvis kan komme afsted om 3 timer. I har mistet en dag. Flyselskabet tilbyder jer intet. I er trætte. Du er faktisk rasende. Du ved, at du har ret til kompensation. Helt præcist hvor meget er du ikke sikker på. Ved du, at der findes tjenester, hvor du kan lægge sag an for at få kompensation for sådan en flyforsinkelse – for eksempel her: https://www.rejsepriser.dk/flyforsinkelse/?