Det er vinter. Det er koldt og fugtigt. Og bilen er en redningsplanke de morgener, hvor det bare er utænkeligt at hoppe på cyklen for at komme på arbejde. Du tænker måske ikke over det til hverdag, fordi det er en del af rutinen, at du bruger bilen, når vejret er rigtigt dårligt. Jeg kan godt forstå dig. Jeg tænker heller ikke over det, når jeg tager bilen i stedet for cyklen. Men husker du at passe din bil, også selv om den får lov til at stå i carporten de fleste dage? Godt nok er en bil ikke en levende organisme. Men den har altså en levetid. Og den kan du forlænge, hvis du passer godt på den.
Mere end olieskift
Ikke kun noget med at skifte olie på den i ny og næ – og at få den synet til tiden. Nej, når jeg siger, at ’passe godt på’ bilen, så tænker jeg på, at en bil skal have undervognsbehandlinger – jævnligt. Måske hvert tredje eller hvert fjerde år. Også selv om du ikke bruger den så ofte. Det danske klima er nemlig meget hårdt ved vores biler. Fugten og kulden bevirker, at der nemt kan gå rust i dem.
Også selvom de er lavet af galvaniserede stålplader. Jo, jo det er fint med galvanisering som rustbeskyttelse. Det er bare ikke tilstrækkeligt. Og slet ikke når vi ved, at de stålplader, som bilen er fremstillet af, er blevet galvaniserede, inden de blev formet, svejset sammen, og måske også fik sat skruer og møtrikker i, så bilen kan fungere godt. Der, hvor der er, sammensvejsninger er galvaniseringen nemlig blevet nedbrudt. Og det betyder, at den ikke fungerer som god rustbeskyttelse. Der, hvor der måske er blevet boret et hul, så et kabel kan føres fra motoren til en lampe, er et sted, hvor rusten meget ofte vil angribe. Så hvis du har brug for at finde et servicecenter, så kan jeg sagtens anbefale et godt sted til dig.
Tectyl er bare bedst
Jeg kender det bedste servicecenter, som tilbyder undervognsbehandling på Fyn – de bruger Tectyl. De holder til lidt uden for Odense og er superprofessionelle. Ja, du kan faktisk ringe til dem i dag og få en aftale med dem om, at de først lige tjekker, hvilket behov din bil har. For det er de nemlig også gode til. Og så er de også superdygtige, fordi de har mange års erfaring og bruger de bedste midler til behandlingen af din bil.
Den vil være i gode hænder. Du kan jo bare se min egen bil. Den er over 15 år gammel og fungerer fint. Fordi jeg passer på den og lytter til dem, der ved noget om, hvordan man skal passe på sin bil. Og skulle jeg vælge at sælge min gamle bil i dag, ja så ville jeg kunne få noget mere for den end bare skrotprisen. Den er velholdt. Og den har historie. Både gode og dårlige historier. Men den er skrevet ned. Du kan se min bils ’dagbog’ og konstatere, at jeg har passet den med undervognsbehandlinger, service, ekstra dæk og massevis af omhu fra folk, der ved noget om biler.
Hvorfor opstår rust?
Opdatering: Vi har spurgt hos det førende center for undervognsbehandling på Fyn, hvorfor rust i biler egentlig opstår:
Rust opstår i biler i Danmark primært på grund af kombinationen af landets klima og brugen af vejsalt om vinteren. Her er de vigtigste faktorer:
- Fugtigt Klima: Danmark har et tempereret kystklima med høj luftfugtighed og hyppig nedbør året rundt. Fugt og vand er afgørende elementer i rustdannelsesprocessen, da de fremmer oxidationen af metaldele på bilen.
- Vejsalt Om Vinteren: For at forhindre is og sne på vejene bruger danske vejmyndigheder store mængder vejsalt i vintermånederne. Salt accelererer korrosionsprocessen ved at øge vandets evne til at lede elektrisk strøm, hvilket fremmer oxidation af metaller.
- Temperaturudsving: Skiftende temperaturer mellem dag og nat kan føre til kondensdannelse på og i bilen. Denne kondens giver yderligere fugt, der kan trænge ind i sprækker og fremme rustdannelse.
- Kystnære Områder: I områder tæt på havet er der en højere koncentration af salt i luften. Saltpartikler kan aflejre sig på bilens overflade og forårsage korrosion over tid.
- Utilstrækkelig Beskyttelse: Ældre biler eller biler uden tilstrækkelig rustbeskyttelse er mere modtagelige for korrosion. Manglende vedligeholdelse og regelmæssig rengøring kan også bidrage til accelereret rustdannelse.
Forebyggelse af Rust:
- Rustbeskyttelse: Få foretaget en professionel undervognsbehandling og rustbeskyttelse for at beskytte bilens metaldele.
- Regelmæssig Vask: Vask bilen jævnligt, især om vinteren, for at fjerne salt og snavs, der kan fremme rust.
- Kontrol og Vedligeholdelse: Inspektion af bilen for begyndende rustpletter og hurtig udbedring kan forhindre spredning.
- Opbevaring: Hvis muligt, parkér bilen i en garage eller overdækket område for at minimere eksponering for vejr og vind.
Ved at forstå disse faktorer kan bilejere tage proaktive skridt til at beskytte deres køretøjer mod rust og forlænge bilens levetid.