Bedste middel mod rust?

Det er vinter. Det er koldt og fugtigt. Og bilen er en redningsplanke de morgener, hvor det bare er utænkeligt at hoppe på cyklen for at komme på arbejde. Du tænker måske ikke over det til hverdag, fordi det er en del af rutinen, at du bruger bilen, når vejret er rigtigt dårligt. Jeg kan godt forstå dig. Jeg tænker heller ikke over det, når jeg tager bilen i stedet for cyklen. Men husker du at passe din bil, også selv om den får lov til at stå i carporten de fleste dage? Godt nok er en bil ikke en levende organisme. Men den har altså en levetid. Og den kan du forlænge, hvis du passer godt på den.

Mere end olieskift

Ikke kun noget med at skifte olie på den i ny og næ – og at få den synet til tiden. Nej, når jeg siger, at ’passe godt på’ bilen, så tænker jeg på, at en bil skal have undervognsbehandlinger – jævnligt. Måske hvert tredje eller hvert fjerde år. Også selv om du ikke bruger den så ofte. Det danske klima er nemlig meget hårdt ved vores biler. Fugten og kulden bevirker, at der nemt kan gå rust i dem. Også selvom de er lavet af galvaniserede stålplader. Jo, jo det er fint med galvanisering som rustbeskyttelse. Det er bare ikke tilstrækkeligt. Og slet ikke når vi ved, at de stålplader, som bilen er fremstillet af, er blevet galvaniserede, inden de blev formet, svejset sammen, og måske også fik sat skruer og møtrikker i, så bilen kan fungere godt. Der, hvor der er, sammensvejsninger er galvaniseringen nemlig blevet nedbrudt. Og det betyder, at den ikke fungerer som god rustbeskyttelse. Der, hvor der måske er blevet boret et hul, så et kabel kan føres fra motoren til en lampe, er et sted, hvor rusten meget ofte vil angribe. Så hvis du har brug for at finde et servicecenter, så kan jeg sagtens anbefale et godt sted til dig.

Tectyl er bare bedst

Jeg kender det bedste servicecenter, som tilbyder undervognsbehandling på Fyn – de bruger Tectyl. De holder til lidt uden for Odense og er superprofessionelle. Ja, du kan faktisk ringe til dem i dag og få en aftale med dem om, at de først lige tjekker, hvilket behov din bil har. For det er de nemlig også gode til. Og så er de også superdygtige, fordi de har mange års erfaring og bruger de bedste midler til behandlingen af din bil. Den vil være i gode hænder. Du kan jo bare se min egen bil. Den er over 15 år gammel og fungerer fint. Fordi jeg passer på den og lytter til dem, der ved noget om, hvordan man skal passe på sin bil. Og skulle jeg vælge at sælge min gamle bil i dag, ja så ville jeg kunne få noget mere for den end bare skrotprisen. Den er velholdt. Og den har historie. Både gode og dårlige historier. Men den er skrevet ned. Du kan se min bils ’dagbog’ og konstatere, at jeg har passet den med undervognsbehandlinger, service, ekstra dæk og massevis af omhu fra folk, der ved noget om biler.